kerinduan.. 2

alhamdulullah pda sesi kuliah hari tu ana betol2 dpat memahami lebih byk perkataan yg disebut dan disyarah oleh Dr yg mengajar di depan... dan Masya'ALLAH kehadiran pelajar tahun 1 syariah islamiyyah hari tu amat membuatkan ana terfikir yg dimase ini masih ramai yg berebut2 untuk mencari ilmu sehinggakan ramai penggemar2 ilmu yg dtg pada hari itu terpaksa berdiri dan ada yg terpaksa duduk diatas tangga.. dan satu perkara yg ana tidak pernah terfikir, walaupun hari itu ana hanya berdua ke kuliah tanpa, rupa2 nya ALLAH mentakdirkan ana berjumpe dgn sahabat2 dari negeri Selangor yg ana hanya kenali dlam masa 2 minit tu meminta nombor telifon ana dan ingin mengajak ana sama2 ke kuliah... ALLAH rupanya ana masih tidak berseorangan, ALLAH tidak akan biarkan hambanya yg dhoif lg hina ini berada luar dari jemaah walaupun dimana hamba yg fakir ini berada, ALLAH yg bersifat ALAlim amatlah mengetahui kelemahan hambaya yg fakir ini... mgkin jika ana terus berseorangan @ terus berada didalam jemaah yg kecil akan membuatkan hamba-Nya yg fakir ini sama2 tenggelam dan futur dlam mencari ilmu di bumi kinanah ini...

dan setinggi2 syukur selepas habis kuliah di Jami'ah Alazhar, hamba yg jahil ini sekali lg berkesempatan untuk menatap dan menggali secebis ilmu dari seorang lagi sheikhuna yg tidak asing lg dikalangan mahasiswa azhari di Jami' Alazhar..

setelah usai mencedok ilmu dari dada ana pulang dgn perasaan tenang bersama sahabat2 yg sama2 mengikuti majlis ilmu di Jamie' Azhar.. dalam perjalanan pulang ALLAH masih beri kesempatan buat ana yg betul2 ketandusan ilmu untuk sedikit bermunaqasyah dgn syeikh kita yg tdk asing lg dikalangan pelajar malaysia di bumi ulama' ini iaitu Ust hairul nizam yg kebetulan hadaf kami sama untuk kembali ke Hayyu asyir selepas 1 hari melata diatas muke bumi ALLAH ini.. byk yg kami sempat perbincangkan termasuklah Program yg dilagsungkan sehari sebelum itu iaitu sesi dialog dengan phak JPMK yg diadakan di Rumah Selangor, tp prgram itu tdk dihadiri oleh seorang pun wakil dari JPMK.. dan ust Hairul juge memperingatkan diri ana selaku pelajar baru di bumi ini.. setiap kata2nya tidak lekang daripd dalil, sama ada dalil al-Quran, Assunnah ataupun kaedah Fiqhiyyah.. kami menaiki bas turun di Sabe' dan menaiki Tremco untuk sampai ke hadaf kami..

sesungguhnya bumi yg ku jejak ini benarlah bumi yg dipenuhi dgan ilmu.. dimana2 saja majlis ilmu berlangsung.. dan benarlah untuk mendapatkan ilmu ini tdklah semudah yg disangka, ia betul2 berhajat kpd mujahadah.. disinilah bumi Anbiya' dan disinilah bumi Firaun laknatullah.. inilah bumi yg dipenuhi mehnah dan tribulasi..

~pencari ketenangan~
hayyu asyier
2.18 pg

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 tENaNg PaDa pErJuAnGaN |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.